Opels Hist

by Kim Bøgelund

Opels Hist

1837
Adam Opel blev født i 1837 i Rüsselsheim, en by der ligger cirka 25 km fra Frankfurt AM.
Byen er en typisk tysk provinsby og faren var også traditionel håndværker – nemlig låsesmed. Famlien havde ellers primært beskæftiget sig med landbrug, men Adam Opel’s far – Phillip Wilhelm Opel havde altså valgt at slå sig ned som låsesmed. Og traditionen tro for denne tidsalder, gik Adam Opel også i lære som låsesmed.

Familien var dog meget moderne og sendte Adam Opel til Paris for at forbedre sin uddannelse. Her gik han og syslede med forskellige emner inden for låse og det var her han fik øjnene op for den nye opfindelse – symaskinen. Han så et stort potentiale og muligheder for forbedringer. Derfor brugte han sin fritid på at konstruere sin egen symaskine og i en alder af 25 kunne han efter opholdet i Frankrig vende hjem til Rüsselsheim. Adam Opel var naturligvis ivrig for at kommer i gang med produktionen af symaskinerne, men hans far fandt ikke idéen specielt sindsoprivende. Til gengæld syntes hans moder at idéen var god og stillede derfor en gammel kostald til rådighed for Adam Opel, der dermed kunne komme i gang.

Det tog ham blot 4 – bestemt ikke lette år, at komme så vidt at han kunne bygge en ny 2 etager stor bygning centralt i Rüsselsheim.

1868
Adam Opel fandt sin Sophie Marie. Hun var fra en velhavende familie og medgiften gjorde det muligt at udvide fabrikken og installere dampdrevne maskiner og påbegynde mere salgsorienteret tiltag.

Adam Opel levede herefter en masse produktive år med masser af opfindelse og nye indtægtskilder og sammen med Sophie Marie fik de sammen fem drenge, Fiedrich, Ludwig, Heinrichm, Wilhelm og Carl – som senere kom ind i virksomheden.

1880
Carl tog til England for at se hvordan man producerede cykler og næsten samtidigt opfandt Boyd Dunlop cykeldækket og det skabte en anden vej rundt et samarbejde med det franske Michelin, som Adam Opel fik det tyske agentur for. Opel fik stor succes med cykler og havde to volumenmodeller som var solide og holdbare – hvorfor de vandt store markedsandele. De fem brødre blev kendt for deres enorme interesse for cykling og for deres ”femmands cykel” den såkaldte ”Quintuplet”.

1895
Den 8. september 1895 døde Adam Opel, men Opel’s cykeleventyr fortsatte i knap 3 år, men så var markedet efterhånden oversvømmet så meget på grund af cyklens succes. I den forbindelse fik man kontakt til Friedrich Lutzmann, som også var låsesmed af profession. Han havde i 1893 købt en Benz Victoria og ændret bilen med nogle egne opfindelse og forbedringer.

1898
Lykkedes det at overtale Friedrich Lutzmann til at flytte sin virksomhed fra Dessau til Rüsselsheim, som i Opel regi udviklede og præsenterede i 1898 – Opel-Patent-Motorwagen, System Lutzmann.

1899
Året efter i 1899 kunne man købe den første Opel bil ” Opel Patent-Motorwagen System Lutzmann” – og der blev solgt 11stk. Bilen havde en vandkølet 1cyl motor med automastiske ventiler. Der var 2 fremafgående gear og et bakgear. Den kunne nå en hastighed på 18-20 km/t og motoren kunne yde 3,5HK – prisen var 4.000 Mark

1900
Udviklingen af Opel på bilmarkedet gik rimeligt uden at det var den producent der havde største fremskridt. Aftalen mellem Opel og Friedrich Lutzmann var at man i fællesskab skulle udvikle og bygge biler, men Friedrich Lutzmann var så optaget af at forbedre eksisterende produkter, at man havde svært ved at holde takt med konkurrenterne og som konsekvens af dette meddelte Sophie Opel i 1900 Friedrich Lutzmann at samarbejdet måtte ophøre. 3 af brødrene rejste til Frankrig hvor bilproduktionen var længere fremme og man tegnede licensaftaler med de to bilmærker Renault og Darracq. Isæt samarbejdet med sidstnævnte kom godt i gang.

1901
I marts 1901 vinder Opel den første sejr inden for motorsport, da Heinrich von Opel vinder Königsstuhl bakkekørsel.

1902
Kunne Opel præsentere en lille mart Opel-Darracq med en 1cyl 1100ccm stor motor, der ydede 9hk.

Opel lærte hurtigt kunsten at bygge biler og fremstillede en række egne biler og med erfaringen omkring markedsføring fra cykelproduktionen lykkedes det Opel at komme rigtig godt fra start med bilproduktionen. Især aktiviteter i motorsporten gav Opel stor opmærksomhed.

Den første egenproduceret bil kom i efteråret 1902 – det var modellen 10/12 PS som havde en nykonstrueret 2 cylindre motor.

Sideløbende med bilproduktionen havde man udviklet en motorcykel med 2HK som kom på markedet i 1902 og kostede 700 Mark

1903
Kom Opel med en 4 cylindre motor.

1907
I en specialbygget bil med 60 hk, vinder Opel testkøreren og virksomhedens racerkører, Carl Jörns, Kaiser’s Prize Race i Taunus-området: Opel modtager Kaiser’s Prize for den bedste tyske bil og bliver udnævnt til Kongelig Hofleverandør.

1909
Opel introducerer en kompakt bil til en overkommelig pris. 2-sæders bilen med 4/8 hk til kunder, der sætter stor pris på pålidelighed bliver kendt som “Doktorwagen” (Doktorbilen).
Denne bil var knapt så stor og meget mere håndterbar. Nu var det altså blevet muligt for advokater, læger, dyrlæger osv. at besøge deres klienter uden de skulle bruge en chauffør.

1911
Opel begyndte nu også at producere motorplove, lastbiler og flymotorer og i 1911 nåede produktionen af biler 2.551 stk. på 1 år.

I 1911 ødelagde en kraftig brand Opel fabrikken, men allerede året efter kunne man åbne en kæmpe 6.000kvm. stor bilfabrik. Fabrikken beskæftigede 3.100 medarbejdere og byggede i 1912 3.202 biler. Det tog seks uger at producere en lille bil og tre måneder at producere en stor bil. Men konstruktionsformen blev dog mere og mere uoverskuelig i forbindelse med at produktionen blev øget.

I mellemtiden kom der dog et stort antal konstruktioner. Den store forhindring der var for rigtig at få gang i bilsalget var prisen og de fleste producenter tilstræbte at konstruere en bil som prismæssigt appellerede til et bredere publikum.

I 1911 kom den mere eksklusive model 6/16 PS på markedet. I Slutningen af 1914 kom Opel med en ny populær bil med plads til 4 personer. Det var modellen Opel 5/12 PS og 5/14 PS. Modellen hjalp Opel til at blive Tysklands største bilproducent.

1912
Opel-bil nummer 10.000 ruller af samlebåndet. Et nyt flagskib bliver introduceret: En stor 40/100 hk bil med fire cylindre.

1914
En racerbil, der slår rekorden, bliver udviklet med den motorteknologi, der førte til triumfen i Gran Prixet i 1913. Denne topmoderne bil er ikke kun den første bil med fire cylindre – med en kraftig volumen på 12,3 liter, sine fire cylindre og 16 ventiler, har motoren den største ydelse fra fabrikken i Rüsselsheim. Opel bliver Tysklands største bilproducent.

1919
Opel Racetrack, beliggende syd for Rüsselsheim, bliver indviet. Den ovale bane med inddæmmede kurver, bygget i beton, er den første permanente bane til racerkørsel og test i Tyskland – år forud for andre kendte racerbaner, som Berlin AVUS og Nürburgring.

1921
Opel bygger motor med 8 cylindre, der beviser sit værd i en række racerløb – navnlig i Eifel-løbet i 1922.

Præsenterede man Opel 8/25 PS modellen på den første efterkrigs biludstilling. Men tiderne var dårlige og der blev kun bygget 724 af denne model.

1924
Opel investerer en million DM og moderniserer hele sin bilproduktion. Fabrikken i Rüsselsheim er den første tyske producent, der introducerer fremtidens produktionsmetoder for store volumener, herunder samlebåndsproduktion.

Indførte man som den første tyske bilfabrik transportbånd og seriefremstilling af biler. Det halverede prisen på en Opel og i 1928 nåede produktionen op på cirka 43.000 biler på et år.

1926
Den første model man producerede på samlebånd var Opel 4/12 PS som i form af samlebåndteknikken kunne sælges for bare 1.990 Mark i 1926 imod den oprindelige pris på 4.500 Mark. Modellen kunne kun fås i Grøn og blev kaldt ”Laubfrosh” altså ”Frø”

1928
Opel er langt den største tyske bilproducent med en markedsandel på 37,5 % For at forberede sig på en alliance med General Motors bliver virksomheden børsnoteret.

I forlængelse af den store succes med en markedsandel i Tyskland på 37,5% gjorde, at man valgte at bygge en større og mere eksklusiv model. Det blev til en 8 cylindre vogn som vejede over 2 tons – bilen blev dog kun bygget i 25 eksemplarer.

Kunne Opel kalde sig den største producent i verden af cykler – ligesom man producerede motorcykler og motoriseret cykler.

1929
General Motors køber 80 % af aktierne i virksomheden Adam Opel AG for lige under 26 millioner dollar, og bliver hovedaktionær. Opel er den første tyske producent, der etablerer et forsikringsselskab. Igen den første: “Opel Bank” finansierer bilkøb og afdragsbetaling.

I 1929 manglede man penge fordi at to af brødrene døde og familien forlangte penge. Hele kapitalen var bundet i produktionsapparatet og der var derfor ingen anden mulighed en frasalg eller korporation. Det endte med at General Motors købte Opel for 33 mio. gulddollars. Herefter koncentrerede man sig om produktion af biler. Man åbnede i den forbindelse som en del af forbedringerne efter overtagelsen et forsikringsselskab og året efter i 1930 et finansieringsselskab til at finansiere nye Opel til kunderne.

1931
Fabrikken i Rüsselsheim bygger den første personbil tilgængelig til den brede befolkning: en bil til en overkommelig pris med en 1,2 liters motor. Mellem 1931 og 1935 blev der bygget 100.000 enheder – en mængde, der aldrig er blevet overgået af en model i Tyskland.

General Motors køber de sidste 20 % af aktierne i Opel-koncernen. Opel bliver den første bilproducent, der etablerer en skole til uddannelse i kundeservice.

1934-1938
I 1934 kom den seriefremstillet Opel Olympia på markedet – navnet pga. af de olympiske lege i 1935. Bilen havde et selvbærende karrosseri og allerede året efter kom Kadett modellen. I 1937 kunne Opel fejre sit 75års jubilæum og samtidigt kom Admiral modellen på markedet, året efter i 1938 kom Opel Kaptajn på markedet.

Olympia modellen var en teknisk fremsynet model med selvbærende karrosseri i stål, som blev sat direkte på et chassis. Bilen nåede at blive produceret i hele 168.875 eksemplarer i 5 forskellige varianter.

Kadett’en som kom på markedet i 1936 var så billig ( 2.100 Reichsmark) at den blev en bragende succes og frem til 2. verdenskrig blev bilen produceret i 107.000 eksemplarer.

Da man havde valgt at fokusere på biler valgte man i 1937 at sælge sin fabrikation af cykler til NSU. Motorcykelproduktionen havde man allerede stopper i 1930 og frem til 1937 havde man nået at producere 2.600.000 cykler.

1939-1940
Samtidigt præsenterede man overklasse bilerne Opel Admiral og Opel Kapitän og i 1939 var man oppe på cirka 25.000 medarbejdere og i 1940 kørte bil nummer 1.000.000 af samlebåndet – det var en Opel Kapitän.

I oktober stopper naziregimet produktionen af personbiler. Derefter blev fabrikken omstillet til krigsproduktion, i form af reservedele og komponenter, landingsstel, cockpit, motordele og skudsikre benzintanke til fly.

1944
De allieredes bomber ødelægger halvdelen af fabrikken i Rüsselsheim. Fabrikken i Brandenburg er næsten lagt i ruiner og fabrikken i Berlin som byggede Kadett modellen var blevet pillet fra hinanden og flyttet til Rusland hvor de første biler af mærket Moskvich blev bygget, som en nøjagtig kopi af Opel Kadett’en.

1945
Man forsøgte dog at komme på benene igen og allerede efter krigens slutning den 8. maj 1945 begyndte genopbygningen af fabrikken.

1946
Efterkrigstidens første Opel, en Blitz-lastbil på 1,5 ton stod klar og i 1947 blev der bygget 3.219 Opel lastbiler.

1947
Produktionen af personbiler bliver genoptaget med førkrigsmodellen af Opel Kadett.

1948
Kom Opel Kapitän på markedet – stort set uændret siden før krigen. Nogenlunde samtidigt overtog General Motors igen Opel.

1950
Genopbygningen af fabrikken i Rüsselsheim bliver fuldført.

1956
Opel nummer 2 million, en Kapitän, forlader fabrikken.

1960

Opel Rekord P2 kommer på markedet. Der bliver bygget omkring 755.000 eksemplarer i alt.

1962
Opel fejrer 100-års-jubilæum.

En fabrik i Bochum bliver indviet til produktion af den nye Opel Kadett.

1964
Opel afslører tre nye luksusmodeller: Kapitän, Admiral og Diplomat. Disse prestigefylde 6 og 8-cylindrede flagskibe rammer tidsånden perfekt. Alle tre bliver godt modtaget og bliver straks en salgssucces.

1966
Fabrikken i Bochum fejrer en milepæl: Opel Kadett nummer 1 million kører af samlebåndet. Opel åbner nye testfaciliteter i Dudenhofen i den tyske delstat Hesse, samt en fabrik til produktion af dele i Kaiserslautern.

Rekord C bliver sat i produktion, og den legendariske Rallye Kadett bliver introduceret på markedet.

1968
Opel GT kommer på scenen. Bilens reklameslogan “Only flying is better” bliver en populær talemåde.

1970
Mellemklassemodellen Ascona A og den sporty Manta A bliver født.

Commodore GS/E med elektronisk benzinindsprøjtning bliver sat i produktion.

1971
Opel nummer 10 million ruller af samlebåndet på fabrikken i Rüsselsheim. Rekord D bliver sat i produktion, ligeledes i Rüsselsheim.

1972
En ændret Opel GT med den nye Opel-dieselmotor sætter to verdensrekorder og 28 internationale rekorder på testcentret i Dudenhofen.

1973
Sikkerhedsseler bliver standardudstyr i alle Opel-modeller.

1974
Walter Röhrl og hans navigatør, Jochen Berger, bliver European Rally-mestre i en Ascona A.

1978
To nye stjerner fødes på bilmarkedet: Den luksuriøse 4-dørs Senator og den sporty coupé.

1981
Opel bliver den første bilproducent, der anvender miljøvenlige vandbaserede laktyper.

1982
En ny fabrik bliver bygget i Zaragoza, Spanien til Opel Corsa. Den bliver hurtigt den bedst sælgende bil i sin klasse.

1985
Opel bliver den første tyske producent, der introducerer en bil med katalysator i alle modelserier.

1986
Opel Omega bliver valgt som Årets Bil.

1990
Opel bliver den første bilproducent, der indfører en procedure for genbrug af plastik. Dette skridt afspejler virksomhedens engagement i miljøvenlig teknologi: Ingeniørerne i Rüsselsheim fjerner systematisk farlige materialer som asbest og cadmium fra produktionsprocessen. Samtidig bliver betydelige reduktioner af fortynder og CFC gennemført.

1991
Produktionen af Opel Kadett stopper efter flere år med uovertruffen ydelse på vejene og markedet. Efterfølgeren: Opel Astra. Den nye bil er forsynet med Opels sikkerhedssystem, herunder beskyttelse ved sidekollision og seleforstrammere.

Opel introducerer sin første off-roader, Frontera, som bliver førende på det europæiske marked på et år.

1995
Opel Introducerer Vectra B.

Endnu engang den første af de tyske bilproducenter: Opel forsyner sine personbiler med airbags i fuld størrelse til fører og forsædepassager.

1999
pel markerer et århundrede med bilekspertise. Opel Millennium Express, en prisvindende multimedieudstilling, der fylder en hel togstamme, ruller gennem Europa.

Opel nummer 50 millioner, en Omega, ruller af samlebåndet i Rüsselsheim. Med Zafira lancerer Opel en ny klasse af familiebiler med det meget fleksible interiørkoncept Flex7.

2000
Produktionen af Opel Agila starter. Tysklands første minivan er den perfekte bil til bykørsel. En Zafira-variant, der kører på naturgas, bliver lanceret.

2002
Opel starter sin nye imagekampagne “Opel. Fresh Thinking for Better Cars.” Tyskland kansler, Gerhard Schröder, indvier verdens mest avancerede fabrik i Rüsselsheim.

Opel præsenterer sin første bæredygtighedsrapport.

2003
Opel Signum og Meriva bliver afsløret samtidig i Tyskland.

Bilproducenten i Rüsselsheim lancerer et motorprogram med 4 nye CDTI common rail dieselmotorer, og den brændstofbesparende TWINPORT-teknologi til sine benzinmotorer.

Brintbilen, Zafira HydroGen3, indleder afprøvningerne under almindelige køreforhold på offentlige veje i Tokyo og Washington.

2005
Opel Zafira 1.6 CNG (Komprimeret naturgas) er den bedst sælgende bil med alternativt fremdriftsystem i Tyskland.

Journalister fra 26 lande udnævner 1.3 CDTI ECOTEC motoren til "Årets motor 2005" i segmentet 1.0 til 1.4 liter.

Alle Opels dieseldrevne personbiler fås med et partikelfilter fra sommeren.

2006
GM Europe åbner nyt European Design Center i Rüsselsheim.

Verdenspremiere på den 4. generation af Opel Corsa på den internationale biludstilling i London. Serieproduktionen går i gang i Eisenach og Zaragoza.

Den ny Corsa for fem stjerner for passagerbeskyttelse i Euro NCAPs kollisionstester.

2007
Opel starter OPC Race Camp: Efter mange hårde testfaser er 18.500 ansøgere reduceret til de 10 bedste kørere, der deltager i 24-timers racerløbet på Nürburgring i 2008.

Opel præsenterer Flextreme på IAA. Bilen markerer en milepæl i udviklingen af et nyt fremdriftkoncept. Bilen har en el-motor.

Opels nye flagskib, Opel Insignia, får sin debut på den internationale biludstilling i London. Opel Insignia leverer, med sit dynamiske design og avancerede teknologi, et kvantespring mod fornyet interesse for Opel. Kort herefter blev bilen udnævnt som ”Årets bil i Europa 2009" for sin stil, innovation, sikkerhed og komfort.

110 år efter den første Opel blev bygget, står Opels overlevelse på spil på grund af den internationale finanskrise. I juni indgiver GM konkursbegæring. Opel modtager hjælpepakke fra den tyske regering.

På den internationale biludstilling i Frankfurt viste Opel den superbesparende nye Astra og Ampera, der ikke giver nogen udslip overhovedet. Opel Ampera vinder en prestigefyldt teknologipris.

 

 

It has been read 2175 times
Tags: Opels Hist
You are here Home » Opels Hist